Jag läser 5 kurser, alla är på 6hp vardera. 3 av dessa kurser är så kallade ”mainstream courses” vilket innebär att de erbjuds till alla studenter, både internationella och nationella.
Dessa kurser är:
– Introduktion till Statsvetenskap med fokus på sydafrikansk politik
– Politisk teori
– Introduktion till systematisk filosofi
De två introduktionskurserna är med första-årsstudenter, och politisk teori är med de som läser sitt tredje år som jag. Introkurserna är inte helt otippat generellt på en lägre nivå, men i och med att jag aldrig pluggat filosofi eller sydafrikansk politik är det ändå en utmaning i sig.
Upplägget ser generellt ut såhär:
– 2-3 föreläsningar a la 50 min vardera i veckan
– 1 tutorial (ungefär som ett seminarium), också på 50 min.
Skillnader med Lund:
– Korta föreläsningar
– Alla kurser samtidigt = Exam weeks i maj/juni med 5 tentor under 2 veckor. dröm
– Sättet man examineras. Jag har haft otroligt många små test med flervalsfrågor osv, mycket mindre uppsatser + inga hemtentor.
– Nivån på studierna. Ibland känns det som jag är tillbaka på högstadiet:)
– Betygsättningen. Det är många procent hit och dit, som ni kan se tydligt på bilden:
En annan sjuk grej är att 40% av betyget för en uppsats jag ska lämna in nästa vecka grundas på referensteknik, typsnitt och annat rent tekniskt om hur uppsatsen ser ut. I Lund har min upplevelse varit att det finns ett antagande runt att folk kan skriva akademiskt och att fokus istället läggs på VAD du faktiskt skriver. Vi ska även ha innehållsförteckning, minirubriker osv osv (uppsatsen är 5 sidor). Men vad man inte får glömma är att alla har olika erfarenheter och kunskaper från innan, och om de inte skrivit akademiskt på gymnasiet kan man förstå att det är en utmaning såklart!
Likheter med Lund:
– I min tredje-årskurs är det mycket krav på självstudier och att man läser osv på egen hand
– det var väl det:)
– inte så mycket personlig kontakt med föreläsarna
De andra 2 kurserna jag läser kallas GEP-kurser och ges bara till utbytesstudenter:
– HIV in South Africa
– Equity and transformation in the Global Classroom
De har båda bara en föreläsning/vecka, men den är på 3h istället. Sällan används hela tiden dock!Dessa kurser upplever jag är ganska oseriösa men man lär sig ändå lite. Arbetsmässigt har vi endast skrivit en uppsats per kurs (dock på 11 sidor styck?) och gjort lite presentationer där läraren suttit med sin mobil och aaabsolut inte lyssnat. Datorn dog liksom under en presentation och läraren – märkte – ingenting. Men man rekommenderas att läsa GEP-kurser just pga denna chillness.
Nästa inlägg ska bli lite roligare med vad jag har haft för mig fram tills nu! Ha det fint<3
0 Comments