För mindre än en månad sedan landade vi på Dulles Airport och för ännu mindre tid sedan satt vi på vårt första veckomöte med ambassaden där vi fick presentera oss för dem vi numer träffar varje dag. Ändå närmar sig redan ansökningsdatumet för de (er?) som ska praktisera här nästa termin. Vemodigt men också otroligt roligt för de – er – som kommer få chansen efter oss.

Men först, HÄR hittar ni information om praktik och ansökan!

Hur gick processen till då? Det brukar man ju undra, tänker jag. Först skickade jag in allt exakt enligt anvisningar. Tror det var CV, personligt brev, pass och bevis på att jag studerar (man borde ju veta vad det heter efter 5 år på universitetet… Ladok?). Sedan fick jag ett jätteroligt mail om att jag gått vidare och att ett skrivprov väntade. Det innebar att man kl. 15:00 ett visst datum fick ett mail med ett prov skickat till sig, och 17:00 samma dag skulle det vara inskickat. Inte en minut senare. Därefter var det en relativt lång väntan tills jag fick besked om intervju. Intervjun hölls via Skype och då var vi bara några få kvar på just den tjänsten jag sökte. Sedan fick jag besked. Och nu är jag här.

Som alla ansökningsprocesser är det ofta ångestfyllt, stressigt, roligt, ouppnåeligt, hopplöst, hoppfullt. Eller bara roligt, och det är ju skönt för dig som känner så. Men mitt första tips är lika klyschigt som svårt som enkelt – gör det bara, det är inte hela världen och det är inte väldigt svårt heller. Det är nog väldigt mycket en fråga om hur relevant man är för de faktiskt posterna som blir utlysta, hur mycket tid man lägger på att finslipa och anpassa sin ansökan, och hur väl man motiverar att man är den som ska få platsen. Sedan är det en populär praktik och man konkurrerar med väldigt många andra duktiga personer – det är inget misslyckande att inte få det. Det var någon annan som var mer relevant helt enkelt.

Så, nu hoppas jag att jag har dragit ned ribban för att söka. Inte tvärtom. I så fall så kan ni strunta i allt jag skrivit hittills.

(Bare with me eller scrolla, tipsen kommer snart.)

Till att börja med så har de flesta som läser det här förmodligen redan utbildningen på det torra – här är vi fyra statsvetare på både kandidat- och masternivå, två juriststudenter och en som studerat både ekonomi och freds- och konfliktvetenskap (samt även gått lumpen vilket kanske är relevant att berätta på grund av att hen är på försvarsenheten, men vet egentligen inte om det var ett krav). Pluggar man något annat så kanske det är precis det dem söker till nästa termin – det finns vad jag vet inga fasta ramar över huvud taget. Det är absolut inte så att varken vi eller tidigare års praktikanter är stöpta i en och samma form.

Så då återstår själva ansökan. Och observera att detta är mina personliga tips och kommer inte från någon på ambassaden eller annan *viktig och kunnig* person. I övrigt tror jag i för sig att de skulle kunna vara kopierade från vilken Metro Jobb-artikel som helst. Oh well.

  1. Motivera varför du är relevant för den inriktning du söker till (möjligtvis viktigast av allt)

På ambassaden i DC finns ett antal inriktningar att välja emellan. Varför är du intresserad av kommunikationsenheten (eller vad det nu är) på en ambassad? Varför skulle just du passa där? Jag kunde motivera detta med att jag studerat både statsvetenskap och kommunikation samt arbetat mycket med det sistnämnda, vilket innebär att jag gjort allt från att fota och redigera till att skriva pressmeddelanden och skött sociala medier. En av mina kära praktikkollegor är på enheten för innovation, forskning och högre utbildning och hon har skrivit båda sina uppsatser inom de ämnena. Har du valt någon speciell inriktning eller kurs i din utbildning som visar på ditt intresse? Och så vidare. Lyft fram vad din specialisering eller USP är (men alltså FÖRLÅT för klibbigheten över det uttrycket).

Utöver det skrev jag ett högst vanligt CV och personligt brev – två sidor CV och en sida personligt brev för den som är intresserad alternativt för den som rabiat påstår att man bara får ha en sida CV. Dock försökte jag lägga lite tid på att designa det snyggt för att visa att jag kunde i och med min inriktning, men jag har inga bevis på att just det hjälpte mig på traven.

  1. Lyft fram vad du har utöver din utbildning

Jag är ganska säker på att de på ambassaden vet vad de kan förvänta sig av till exempel jurister och statsvetare på kandidat- och masternivå. Vad har du haft för jobb och/eller ideella engagemang? Hur nischar det dig? Hur gör det dig kompetent? Lite kopplat till ovan tips. Men det tror jag som sagt är viktigt.

  1. Gör det snyggt och ordentligt

Gäller väl vad man än söker men säger det ändå, för min erfarenhet är att många faller här, tro det eller ej. Läs igenom tre och fem gånger extra. Titta på en meters avstånd. Kolla så det står rätt år. Be någon annan kolla. Det är hög konkurrens och jag har svårt att tro att de som går vidare till skrivprovet har skickat in en ansökan med stavfel, grammatiska fel, blandade typsnitt, ojämna radbrytning, olika radavstånd och så vidare. Det är en statlig institution och ditt skriftliga språk är väldigt viktigt oavsett inriktning. Detta gäller såklart även skrivprovet, men en sak i taget.

  1. Ursäkta för totalt mainstream, vanliga, simpla tips

Detta är inte ett tips. Bara en liten ursäkt till dig som förväntade dig mer. Men jag kan tyvärr inte ge mer än så. För jag anser att min ansökan var väldigt vanligt. Eller ja, jag lade mycket tid på att fundera, motivera, korrigera. Göra det snyggt, skriva snyggt.

Sedan stod jag upp under min Skype-intervju, vilket var ett tips jag fick från min kollega på Lunicore – det gjorde mig avslappnad och naturlig. Och jag andades djupa andetag konstant under de 120 minuter jag hade på mig att skriva skrivprovet.

Det var ett hemskt långt inlägg. Hoppas det kommer till nytta för någon. Frågor är jättevälkomna såklart, både här och privat via Facebook. Lycka till!


0 Comments

Leave a Reply

Avatar placeholder

Your email address will not be published. Required fields are marked *